Na przestrzeni dziejów człowiek wykształcił różne metody edukacyjne, które w mniejszym lub większym stopniu pomagały opanować mu sztukę porozumiewania się w obcym języku. Wiele z tych metod przetrwało do czasów dzisiejszych, mieliśmy z nimi styczność już od najmłodszych lat w szkołach, w których obowiązkowa była nauka obcego języka. Nauczyciele stosują różne sposoby, aby w łatwy i szybki sposób dzieci przyswoiły wiedzę dotyczącą obcych języków, jednak dzieje się to z różnym skutkiem. Istnieją na świecie jednak metody niekonwencjonalne, które w znaczny sposób przyspieszają naukę, a dodatkowo cechuje je maksymalny komfort.

Naturalna metoda

Naturalna metoda opracowana została przez dwóch amerykańskich naukowców w latach 70-tych XX wieku. Ich codziennym zajęciem była nauka języków obcych. Chcąc wprowadzić nowe sposoby nauczania, opracowali nowatorska metodę. Jej głównym celem było szybsze opanowania obcego języka oraz dokonanie tego z większą niż dotychczas ochotą. Autorzy tej metody uważali, że nauka najszybciej przychodzi, kiedy dziecko zrozumie kontekst sytuacyjny. Dlatego samo nauczanie polegało na wydawaniu prostych komend przez nauczyciela oraz reagowaniu dzieci na odpowiedzi. Wszystko odbywało się w sposób naturalny, dzięki temu uczniowie nie stresowali się tym, że popełniają jakiekolwiek błędy. Poczucie bezpieczeństwa i swobody sprawiało, że dzieci chętniej brały udział w grach sytuacyjnych, ćwiczeniach polegających na budowaniu wypowiedzi czy językowych symulacjach.

TPR- metoda reagowania całym ciałem

Twórcą tej metody jest James Asher. Amerykanin uważał, że najszybszy sposób na naukę języka obcego następuje poprzez wysłuchiwanie komunikatów oraz reagowanie na nie. Reakcja ma odbywać się za pomocą ruchu własnego ciała, wszystkie gesty i ruchy dopasowane są odpowiednio do treści komunikatów. Wykonywanie kolejnych poleceń ma na celu pobudzenie dwóch półkul mózgowych, dzięki temu, że uczeń wykonuje coraz więcej gestów. Metoda szczególnie sprawdza się u małych dzieci, gdyż sama nauka odbywa się bez żadnych podręczników.

Silent way- cicha metoda

W przeciwieństwie do dwóch powyższych sposobów nauczania, tutaj metoda jest zupełnie odmienna. Wcześniej nauczyciel zaczynał od prostszych wypowiedzi, aż dochodził do tych bardziej skomplikowanych. Cicha metoda skupia się na tym, że lekcja rozpoczyna się od skomplikowanych zdań, po czym nauczyciel przechodzi do tych bardziej prostych, by na końcu całkowicie zamilknąć. Prowadzi to do tego, że inicjatywę przejmują uczniowie. Rola nauczyciela skupia się jedynie na tym, że prezentuje on nowy materiał, a potem przez używanie mniejszej ilości słów oraz gestów sprowadza się drugoplanowej postaci, gdzie na czoło w trakcie lekcji wysuwają się uczniowie. Metoda ta, wyróżnia się używaniem wielu dodatkowych pomocy dydaktycznych jak tablice fonetyczne, leksykalne czy pałeczki Cuisenaire’a. Służą one zwiększaniu koncentracji i skupianiu uwagi wśród dzieci.

HDEE- Helen Doron Early English

Helen Doron opracowała wieloetapową metodę nauki języków obcych dla dzieci w przedziale wiekowym 1-14 lat. Program nauczania obejmował 9 lat nauki, która pozwala na opanowanie wiedzy językowej już od najmłodszych lat. Fenomen tego sposobu nauczania polegał na tym, że w trakcie nauki obcego języka w ogóle nie używa się ojczystego języka. Co więcej, pierwsze 6 lat tej metody to tylko zabawa, która opiera się na słuchaniu i mówieniu. Nauka czytania i pisania to dopiero ostatnie 3 lata nauczania. Nauczanie odbywa się w zaledwie kilkuosobowych grupach, dzięki temu staje się o wiele bardziej efektywna. Tym, co okazuje się być najistotniejsze w tej metodzie, jest wykształcony nauczyciel, który staje się wzorcem do naśladowania dla dzieci.

Musical babies

Dość swobodna metoda nauczania języków obcych dla dzieci, która opiera się na tańcu oraz śpiewie. Zajęcia muzyczno-taneczne prowadzone w obcych językach powodują, że dzieci szybciej i o wiele łatwiej przyswajają wiedzę. Autorka programu zapewnia, że dziecko przez wykształcenie poczucia rytmu z dużą łatwością będzie przyswajać obcy język. Sama nauka słówek oraz zwrotów odbywa się poprzez łatwo wpadające w ucho rymowanki oraz piosenki. W tej metodzie nie wyklucza się porozumiewania w ojczystym języku. Jest to niezbędne do poprawnej, obustronnej komunikacji na linii dziecko-nauczyciel. Ta metoda stosowana jest dla dzieci do 3 roku życia. Natomiast starsze maluchy mogą kontynuować naukę techniką musical English.

Nauczanie języków obcych następowało na przestrzeni dziejów. Choć stosowano wiele przeróżnych metod, przynosiły one różnorakie skutki. Obecnie najważniejsze okazuje się skuteczne nauczanie już najmłodszych dzieci, a najlepiej jeśli odbywa się w sposób łatwy i komfortowy.

TRANSLATOR24.PL – profesjonalne biuro tłumaczeń Olsztyn sprawdź ofertę